U
szlachetnienia

Manualny proces produkcji każdego z produktów Ornante otwiera szerokie perspektywy dla zastosowania uszlachetnień materiału, które wpływają na wrażenia finalne związane z jego odbiorem.
Możliwości w tym zakresie są niemal nieograniczone, a tym samym w przypadku zamówień indywidualnych powyżej pewnego pułapu metrażowego - firma Ornante jest gotowa przygotować materiał uszlachetniony w sposób przekraczający aktualną ofertę tj. w indywidualny sposób zgodnie z życzeniem klienta.
Aktualnie dostępnych jest sześć efektów wpływających na odbiór końcowy fresku - poniżej szczegółowe ich omówienie.



Tynki strukturalne

Fresk Ornante posiada szereg właściwości, które wyróżniają go na tle powszechnie dostępnych produktów do dekoracji ścian. Jego podstawowym atrybutem jest manualny charakter produkcji, wyłącznie na zamówienie, co umożliwia dopasowanie go do oczekiwań i potrzeb klienta. Spośród szerokiego wachlarza możliwych do wykonania ręcznie faktur, wyselekcjonowano sześć, które najpełniej oddają strukturę ściany. Faktury Fino przedstawiają drobnoziarnistą konsystencję tynku. Faktury Grano cechują się konsystencją gruboziarnistą tynku. Poniżej szczegółowa prezentacja poszczególnych faktur dostępnych do wyboru przy zamówieniu fresków Ornante.

faktury drobnoziarniste


FINO CIELO


Propozycja drobnoziarnista kojarzy się z włoskim niebem, przy założeniu, że jest to niebo pogodne i bezchmurne. Fino Cielo to najbardziej gładka i jednolita z dostępnych faktur. Jest to wariant najbardziej uniwersalny i sprawdzony w przypadku wyboru motywów odznaczających się dużą siłą wyrazu. Dla tego typu wyrazistych pod kątem ilości detali, kolorystyki czy kompozycji obrazów faktura ta stanowić będzie subtelne tło i nie zdominuje wzoru, który w założeniu ma stanowić motyw przewodni.


 

FINO ARCUS


Faktura Fino Arcus, zgodnie z podpowiedzią w nazwie, opiera się o nachodzące na siebie wielokrotnie drobne łuki, choć układające się w większej częstotliwości niż na fakturze Grano Parabol. Ta propozycja pomimo drobnoziarnistego charakteru jest dosyć plastyczna i wyrazista. Z pewnością spodoba się klientom poszukującym efektownych rozwiązań dekoracyjnych. Z racji dużej dynamiki opisywanej faktury architekci współpracujący z Ornante polecają ją do ekspresyjnych motywów z malarstwa klasycznego, ponieważ świetnie podkreśla przejścia tonalne, pociągnięcia pędzla czy grę światła i cienia.


 

FINO LINEA


Drobnoziarnista linea to faktura, której największą ozdobą są równoległe poziome linie, niektóre drobne, inne nieco grubsze. Całość sprawia wrażenie gładkiej przestrzeni, na której zarysowany jest delikatnie i równomiernie horyzontalny akcent. Faktura ta jest bardzo stonowana, raczej płaska niż trójwymiarowa. Stanowić będzie świetne podłoże dla obrazów skomponowanych w oparciu o horyzontalizm.



faktury gruboziarniste


GRANO PARABOL


Propozycja gruboziarnista sprawia wrażenie nieregularnych półokrągłych fali jakby odznaczających się przy brzegu na plaży. Jest zdecydowanie bardziej stonowana i nierównomierna niż propozycje Fino. Charakteryzuje się chropowatością oraz nierównościami wyczuwalnymi wyraźnie pod palcami, które przechodzą od większych do mniejszych grudek w zależności od miejsca zatarcia. Polecana do obrazów komponowanych przy użyciu linii falistych, wzorów o łagodnych krzywych czy parabolicznych kształtach.


 

GRANO MIRAGE


Bardzo ciekawa gruboziarnista faktura przypominająca ostre pociągnięcia pędzla. Cechuje się wyraźnie dostrzegalnymi, przecinającymi się liniami, które nadają jej niepowtarzalnego dynamicznego charakteru. Jest również wyraźnie chropowata, choć mniej przestrzenna niż Grano Stormo. Polecana do obrazów o dużej dynamice, o raczej zdecydowanych kolorach i z mniejszą ilością detali. Zdaniem naszych projektantów doskonale sprawdza się przy wzorach geometrycznych.


 

GRANO STORMO


Jest to gruboziarnista faktura, która w zależności od wielkości kruszywa daje efekt mniejszych lub większych grudek, lekko przetartych na wierzchu. Nazywana jest potocznie “barankiem”. Jest wyraźnie chropowata, “mięsista”, jej nierówności są wyraźnie wyczuwalne pod palcami. Z racji jej przestrzenności i wrażenia trójwymiarowości polecana do stonowanych obrazów czy grafik, które pozwalają lepiej ją wyeksponować.

Nasycenie kolorów

kolorystyka natural lub vivid


Uszlachetnienie Vivid polega na położeniu na fresk większej ilości farb, co przekłada się na wzmocnienie intensywności kolorów. Klasyczne freski charakteryzowały się delikatnymi, często jasnymi i niezbyt intensywnymi barwami, dlatego nasze nasze standardowe produkty odzwierciedlają właśnie takie nasycenie kolorów. Jeżeli jednak dany obraz lub grafika prezentuje się lepiej w intensywnej “żywej” oprawie kolorystycznej - najlepszym rozwiązaniem będzie wybór wariantu vivid. Zwielokrotnione warstwy farby pozwolą wydobyć z wybranego obrazu każdy pojedynczy barwny ton, a całość da zdecydowany i wyrazisty efekt. Uszlachetnienie vivid jest szczególnie polecane do nowoczesnych wzorów np. geometrycznych albo powtarzających się.

efekt postarzenia antique


Wariant uszlachetnienia Antique ma za zadanie uchwycić wrażenie jakie daje prawdziwy renesansowy fresk. Sprowadza się on do dodatkowego etapu produkcyjnego, którego rezultatem jest postarzenie faktury fresku. Delikatnie przetarcie wierzchniej warstwy materiału będzie bardziej dostrzegalne na fakturach gruboziarnistych, a bardziej subtelne na drobnoziarnistych. Tego typu zabieg znakomicie sprawdzi się w przypadku wyboru klasycznych dzieł malarskich w stylowych wnętrzach.



Werniksy pośrednie

Werniks jest rodzajem powłoki dekoracyjnej, którą nakłada się na fresk w celu wzbogacenia jego kolorów i nadania mu określonego efektu końcowego. Produkty Ornante mogą być wzbogacane werniksami takimi jak srebro (Frost), złoto (Dor), miedź (Cuprum) i perła (Perola).

Tego typu dekoracyjna powłoka jest możliwa do zastosowania w formie tła dla właściwego obrazu przed nałożeniem farb z motywem graficznym ewentualnie jako werniks końcowy - już po nałożeniu farb (Perola). Wybór poszczególnych opcji jest uzależniony od chęci uzyskania określonego stopnia nasycenia werniksu. W wersji pośredniej jest on bardziej stonowany i na pierwszy plan wysuwają się kolory obrazu, a w wersji końcowej barwy są w znacznym stopniu zdominowane przez metaliczny efekt srebra, złota, miedzi lub przenikanie perły. W przypadku potrzeby uzyskania delikatniejszego wrażenia, np. tylko delikatnej poświaty danego werniksu, możliwa jest gradacja jego nasycenia. Dostępne są warianty light (około 45-65% nasycenia werniksu) i heavy (około 75-100% nasycenia werniksu). Należy wziąć pod uwagę, że wskazane powyżej proporcje procentowe z uwagi na ręczny charakter produkcji mają wymiar jedynie orientacyjny.

FROST


Frost to rodzaj uszlachetnienia polegający na nałożeniu na fresk w formie werniksu pośredniego albo końcowego srebrnej powłoki dekoracyjnej. Chłodna srebrna poświata w wariancie light albo wręcz przeciwnie intensywny efektowny srebrny blask w wariancie heavy będzie świetnie współgrał z obrazami czy grafikami w ciepłych barwach - np. w towarzystwie takich kolorów jak koral, cytrynowy, ochra, bordo, mleczna czekolada, beż czy „ciepłe” szarości. Niebanalnym rozwiązaniem będzie też zestawienie srebra z pistacją albo butelkową zielenią, fioletem, turkusem czy grafitem.

DOR


Dor to złota dekoracyjna powłoka charakteryzująca się metalicznym efektem. Możliwa do zastosowania w formie warstwy podkładowej oraz końcowej, a więc jako tło dla kolorów wybranego obrazu albo jako efekt dominującego metalicznego złota. Dostępne warianty nasycenia werniksu (light i heavy) pozwalają uzyskać na fresku delikatną złotą poświatę albo szlachetny, mocno ozdobny - intensywnie złoty materiał. Będzie on świetnie komponował się z barwami i materiałami blisko natury, a więc beżem, brązem czy kremem. Złoto w roli głównej znakomicie nadaje się uzupełnione kontrastowymi barwami takimi jak granaty czy czernie.

CUPRUM


Cuprum to uszlachetnienie fresku nadające mu charakterystyczne miedziane wykończenie.  Warianty nasycenia (light i heavy) pozwolą uzyskać w zależności od wizji efektu końcowego - jedynie rudo złote refleksy wzbogacające barwy samego fresku albo miedziany total look. Ciepły i połyskujący metal jakim jest miedź nadaje wnętrzu niebanalnego charakteru. Świetnie sprawdzi się w sąsiedztwie drewna w zestawieniu z bielą albo z czernią (nie jednocześnie). Miedź nada się także jako towarzysz pastelowych barw. Miedziany total look w wersji śmiałej dopełni się przy pomocy barw wpadających w czerń - czekolada, ciemny szmaragd, ciemny fiolet czy granat.

PEROLA


Perola jest jednym z najdelikatniejszych werniksów, ze względu na swoją półtransparentną konsystencję daje za każdym razem bardzo subtelny efekt. To rozwiązanie dla wszystkich tych, którym podobają się stonowane barwy i lekko “pudrowe” wykończenie z charakterystycznym blaskiem perły. Werniks Perola sprawia zupełnie inne wrażenie w zależności od wyboru warstwy jego zastosowania. Jako warstwa podkładowa stanowi w zasadzie tło o delikatnej perłowej poświacie, jako warstwa końcowa przenika oryginalne barwy fresku i nadaje im zgaszony, lekko matowy odcień. Zdaniem naszych ekspertów znakomicie sprawdzi się w kobiecych wnętrzach w otoczeniu pastelowych tonacji, a także na ścianach pokojów dziecięcych.